lørdag 7. april 2012

Påske

Vi startet påskeuken med en tur i operaen på lørdagen før palmesøndag. Denne gangen så vi Tristan og Isolde av Wagner. Jeg har ikke samme fasinasjonen av sopraner som Wagner, så det ble i overkant mye for meg. Men det hun som sang Isolde var veldig bra og det var Tristan også. Det som veiet det hele opp for meg, som motvekten til sopranen, var Kong Marke, sunget av Magne Fremmerlid.
Påsken har ikke vært så varm i år, derfor har det blitt en del inneaktiviteter. Ask og jeg har malt på nøkkelringer og malt hvite påskehaner. Her er Ask sine påskehaner og nøkkelring med ape og løve.

Vi har også laget påskekyllinger av garndusker. Ask var ivrig i starten, men det tok litt tid og da var det kjekt å få hjelp av mamma. Nå mangler bare kyllingen å få et nebb så er den klar.

På tirsdagen hadde jeg "syklubb", som en av venninnene mine kaller det. Det er rett og slett en unnskyldning for å treffes. Denne gangen så var det jeg som fikk besøk av 4 klassevenninner fra barneskolen. Jeg hadde lovet fiskemiddag som mannen er så god på å lage. Det var sous vide laks og ertepuré. Siden mannen synes det er gøy å diske opp med god mat prøvde han seg på en spiselig hage. Her har han skrevet om denne spiselige hagen. Jentene trodde det var bordpynt og synes det var så artig at alt var spiselig.
Onsdagen ble kinodag. Vi tok oss en tur på Ringen kino og så Lorax. Det var ikke mange som fant veien til kinoen denne ettermiddagen. I den store salen var vi vel knappe 15 stykker. Men hva gjør vel det når filmen er morsom for store og små. Ask lo og lo og storkoste seg. 
I går hadde vi mine foreldre på påske/bursdagsmiddag, for min pappa fylte år. Mannen disket opp med sous vide/grillet entrecote, potetpakker med chili, løk, krydder og smør og varme mais. Til dessert lagde jeg for første gang marengs/pikekyss. Jeg var veldig spent på om de ville bli harde av å stå i ovnen. Men etter 1,5 timer på 100 grader ble de helt perfekte. Oppskriften er enkel, 4 eggehviter og 250gram sukker. Eggehvitene ble pisket til de ble hvite før jeg tok i en og en spiseskje med sukker. Disse lekkerbitene serverte vi med jordbær og blåbær.

Påsken har også vært produktiv på strikkefronten. Her er min grasiøse bomullshals strikket i Pickles thin organic cotton, farge nøtteblanding. Fargen er det naboen min som kjøpte til meg, mens jeg kjøpte fargen til hennes grasiøse bomullshals. En perfekt løsning når man ellers velger seg de vanlige "trygge" fargene. Deilig hals!!

3 kommentarer:

Anne sa...

Det er mange flotte operaer, og klassisk musikk generelt, men jeg er helt enig med deg om Wagner, det blir litt voldsomt for meg også.

Høres ut som dere har en fin påske med både god mat og kreative sysler, mannen din er åpenbart en dyktig kokk! Så morsomt med den spiselige hagen :-)

Halsen du har strikket ser virkelig myk og god ut, og som vanlig pent håndarbeid!

Ha en fortsatt fin påske!

Brit sa...

Tøft gjort å gå på Wagner synes jeg. Han er litt VOLDSOM, men likevell fasinerende.Trivsel å lese om påsken din- høres helt topp ut! Fortsatt god påske til deg:)

toja sa...

Det høres ut som du og familien din har hatt en flott påske!